Η απαιτητική καθημερινότητα , η ένταση, το στρές, το άγχος, ένας τραυματισμός αλλά και η κακή στάση του σώματος είναι μερικοί από τους παράγοντες που μπορούν να προκαλέσουν πόνους στον αυχένα αλλά και στην ευρύτερη περιοχή του λαιμού, των ώμων και της πλάτης.

Το αυχενικό αποτελεί ένα από τα πιο συχνά φαινόμενα της εποχής στον σύγχρονο άνθρωπο. Με τον χαρακτηρισμό αυχενικό σύνδρομο εννοούμε την παθολογική κατάσταση κατά την οποία έχει διαταραχθεί η φυσιολογική λειτουργικότητα και κινητικότητα της αυχενικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης. Στη πραγματικότητα, δεν αποτελεί μία πάθηση καθ’ αυτή, αλλά περιγράφει μία σειρά δυσλειτουργιών που αφορούν στην αυχενική μοίρα κι εμφανίζεται πιο συχνά στη μέση και προχωρημένη ηλικία.

Τα συμπτώματα του αυχενικού συνδρόμου είναι τα εξής:

  • Αδυναμία και πόνος στην περιοχή του αυχένα
  • Πονοκέφαλος, ίλιγγος ή βουητό στα αυτιά
  • Πόνος στην περιοχή των ώμων, ωμοπλάτης, βραχίονα, χεριών
  • Μούδιασμα των άνω άκρων
  • Περιορισμένη κινητικότητα της αυχενικής μοίρας
  • Αδυναμία και μειωμένα αντανακλαστικά στα άνω και κάτω άκρα
  • Προβλήματα στο βάδισμα

 

Ο ρόλος της άσκησης στην αντιμετώπιση του αυχενικού συνδρόμου είναι πρωταγωνιστικός αφού με τη βοήθεια αυτής το άτομο θα μπορέσει να ενδυναμώσει την περιοχή του αυχένα, των ώμων και της πλάτης και να αυξήσει την κινητικότητα του πράγμα που θα βοηθήσει στον να μην αποτελέσει το συγκεκριμένο πρόβλημα μία χρόνια πάθηση.

Ως ιδανική άσκηση προτείνεται η μέθοδος Pilates, αφού συνδυάζει άριστα ασκήσεις μυϊκής ενδυνάμωσης, ισορροπίας, ευλυγισίας και ευκαμψίας με αναπνευστικές ασκήσεις κι εκπαιδεύει το άτομο να υιοθετήσει μία σωστή στάση σώματος. Η μέθοδος Pilates αναπτύχθηκε πριν 70 χρόνια περίπου στην Αμερική από τον Joseph H. Pilates, ο οποίος γνωρίζοντας σε βάθος την ανθρώπινη φυσιολογία θέλησε να φτιάξει ένα ποιοτικό ,ολοκληρωμένο αλλά συνάμα κι ασφαλές τρόπο άσκησης. Βασική αρχή της μεθόδου είναι ο έλεγχος κι η σταθερότητα του κέντρου του σώματος, δηλαδή της κοιλιακής χώρας και της ράχης.

Οι ασκήσεις της μεθόδου γίνονται με το βάρος του σώματος, με επιπρόσθετα γυμναστικά εργαλεία όπως λάστιχα- μπάλες- δαχτυλίδια ή στα εξειδικευμένα μηχανήματα της μεθόδου (Reformer, Cadillac, Stability Chair, Ladder Barrel), όπου το σώμα δεν δέχεται επιβαρύνσεις στις αρθρώσεις, ο ρυθμός εκτέλεσης είναι αργός και υπάρχει η δυνατότητα ρύθμισης και προσαρμογής ανάλογα με τις διαστάσεις του ατόμου και τις ανάγκες και δυνατότητές του. Έτσι παρέχεται στον ασκούμενο ένας ασφαλές τρόπος άσκησης χωρίς πιθανότητες υποτροπιασμού της οποιασδήποτε πάθησης και με την σιγουριά της βελτίωσης του μυικού συστήματός του και κατ’ επέκταση της υγείας του. Η συχνότητα της άσκησης θα πρέπει να κυμαίνεται από 2 έως 5 φορές την εβδομάδα και η διάρκειά της από 30 έως 60 λεπτά πάντα ανάλογα με το επίπεδο του ασκούμενου και το στάδιο της αποκατάστασης του αυχενικού συνδρόμου.

Επιπρόσθετα, σ’ ένα μάθημα Pilates ο ασκούμενος θα έχει τη δυνατότητα να λάβει διάφορες συμβουλές και συστάσεις για υιοθέτηση ενός πιο φυσικού τρόπου ζωής, από άποψη σωματικής κίνησης και εκτέλεσης απλών καθημερινών δραστηριοτήτων. Έτσι, θα αλλάξει η εικόνα του σώματος, η ικανότητα υλοποίησης απλών καθημερινών αναγκών εύκολα και χωρίς πόνο, θα αυξηθεί η ελαστικότητα και κινητικότητα της περιοχής του αυχένα και θα σημειωθεί σημαντική βελτίωση στην ποιότητα ζωής των ατόμων που πάσχουν από αυχενικό σύνδρομο.

Πηγή: www.athlisis.gr