Ουσιαστικά το μόνο υγρό που επιτρέπεται στις δίαιτες είναι το νερό και – αναγκαστικά αφού όλοι μας έχουμε πάθει εθισμό σε αυτόν – ο καφές. Το νερό δεν παχαίνει γιατί δεν έχει θερμιδογόνα συστατικά.

 

Για να αδυνατίσετε:

Ø Πίνετε τουλάχιστον 2 με 3 λίτρα νερό καθημερινά. Πιείτε νερό αμέσως μόλις ξυπνήσετε το πρωί, πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την άσκηση και τουλάχιστον άλλα 8 με 10 ποτήρια κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Ø Αν θέλετε, προσθέστε σε κάθε ποτήρι νερό λίγες σταγόνες λεμόνι.

Ø Για να μη «σοκάρετε» τον οργανισμό σας, πίνετε νερό σε «ουδέτερη» θερμοκρασία, δηλαδή ούτε πολύ κρύο, ούτε πολύ ζεστό.

Ø Αν πίνετε πολύ νερό , μπορείτε να περιορίσετε αρκετά τις «κράμπες της δίαιτας».

Ø Η υπερβολική λήψη νερού γενικά δε βλάπτει, εκτός αν έχετε πρόβλημα στα νεφρά ή σας προκαλεί υπονατριαιμία.

Ø Αποφύγετε τα αλκοολούχα ποτά, τα αναψυκτικά και τους χυμούς που περιέχουν ζάχαρη.

Ø Τα αναψυκτικά με ζάχαρη έχουν από 115-140 θερμίδες ανά κουτάκι. Αντί γι’ αυτά μπορείτε να πιείτε παγωμένο νερό, αραιωμένους με νερό φυσικούς χυμούς φρούτων (που θα φτιάχνετε μόνοι σας και θα πίνετε σε μετρημένη ποσότητα!), σόδα (προσοχή γιατί αυξάνει την πείνα), ανθρακούχο νερό ή αναψυκτικά χωρίς ζάχαρη (γνωρίζοντας όμως ότι είναι ανθυγιεινά κι ότι μπορεί να προκαλέσουν αύξηση της όρεξης για γλυκά).

Ø Μην ξεχνάτε ότι οι πολλοί χυμοί, ακόμα κι όταν δεν περιέχουν πρόσθετη ζάχαρη, παχαίνουν (ένα ποτήρι χυμός ισοδυναμεί με δύο φρέσκα φρούτα, και αναλόγως ποσότητας σας δίνει από 150-200 θερμίδες από απλούς υδατάνθρακες).

Ø Τα αναψυκτικά τύπου «κόλα» περιέχουν αρκετή καφεΐνη, ζάχαρη ή τεχνητά γλυκαντικά και μεγάλες ποσότητες φωσφορικού οξέος (προκαλεί μείωση της μάζας των οστών).

Ø Για λόγους υγιεινής, πριν πιείτε αναψυκτικό απ’ το κουτάκι, σκουπίστε το καλά, ακόμα κι αν χρησιμοποιήσετε καλαμάκι (με το άνοιγμα όλες οι σκόνες κι οι ακαθαρσίες υπάρχει πιθανότητα να χυθούν στο περιεχόμενο του αναψυκτικού).

Ø Μπορείτε, αν σας είναι απόλυτα αναγκαίο, να πίνετε καφέ και τσάι, κατά προτίμηση χωρίς ζάχαρη και γάλα («σκέτα»).

Ø Ο καφές είναι πιθανό ότι κινητοποιεί τα λιπαρά οξέα και προκαλεί αυξημένη διούρηση με αποτέλεσμα την πιο γρήγορη, αρχική, μείωση του βάρους. Αν πίνετε τακτικά καφέ, δεν υπάρχει κανένας λόγος να τον κόψετε κατά τη διάρκεια της δίαιτάς σας, αλλά δεν υπάρχει και κανένας λόγος να πίνετε περισσότερο απ’ ό,τι πρέπει ή να αρχίσετε να πίνετε ως μέρος του διαιτολογικού σας προγράμματος.

Ø Ο σκέτος καφές δεν έχει θερμίδες (1-3 αναλόγως του είδους του), αλλά μπορεί να προκαλέσει αύξηση της πείνας λόγω υπογλυκαιμίας. Η μεγάλη κατανάλωση καφέ αυξάνει την κινητοποίηση των λιπαρών οξέων, αλλά μπορεί να προκαλέσει ανωμαλίες στον καρδιακό ρυθμό, μείωση της πίεσης κι αύξηση της διούρησης με αποτέλεσμα την απώλεια ηλεκτρολυτών (κυρίως καλίου) και βιταμινών.

Ø Φροντίστε να μην πίνετε τον καφέ σας με άδειο στομάχι ή μετά από βαριά γεύματα, να μην πίνετε πάνω από έναν-δύο καφέδες την ημέρα και να αποφεύγετε να πίνετε καφέ αμέσως πριν την άσκηση (παρόλο που οι περισσότεροι θα σας συστήσουν το αντίθετο – ίσως επειδή ξεχνούν ότι τα περιττά κιλά επιβαρύνουν πάνω απ’ όλα την καρδιά).

Ø Αν δε μπορείτε να πιείτε σκέτο τον καφέ ή το τσάι σας, χρησιμοποιήστε τεχνητό γλυκαντικό σε μικρές δόσεις. Μια καλύτερη λύση είναι να συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε ζάχαρη (ή μέλι) και να μειώνετε σταδιακά τις ποσότητες που χρησιμοποιείτε.

Ø Αποφεύγετε να βάζετε γάλα στον καφέ (τον κάνει πιο δύσπεπτο).

Ø Οι καφέδες χωρίς καφεΐνη περιέχουν αρκετό χλωριούχο μεθύλιο που θεωρείται ότι μπορεί να δημιουργήσει καρκίνο στα άτομα με προδιάθεση και βεβαρημένο ιστορικό.

Ø Το ζουμί από βρασμένα λαχανικά (κολοκύθια, σέλινο, λάχανο κλπ.) είναι εξαιρετικά διουρητικό και χρήσιμο σε όσους παθαίνουν συχνές κράμπες.

Ø Το πράσινο τσάι και το τσάι από μαϊντανό αυξάνουν την εφίδρωση και τη διούρηση. Είναι καλύτερο να πίνονται αμέσως μετά από γεύματα (σκέτα, χωρίς ζάχαρη).

Ø Τα ροφήματα με βάση το δυόσμο μπορούν να σας βοηθήσουν αν έχετε στομαχικά προβλήματα, αϋπνίες, δυσπεψία ή πονοκεφάλους. Ο δυόσμος θεωρείται επίσης ισχυρό αφροδισιακό, αλλά μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα σε όσους έχουν χαμηλή πίεση.

Ø Τα εμφιαλωμένα νερά χρειάζονται ειδικές συνθήκες αποθήκευσης – να ακολουθείτε αυστηρά τις οδηγίες χρήσης που αναγράφονται (;) στη συσκευασία.

 

Κάτι για να θυμάστε: Αποφύγετε οποιαδήποτε τροφή σας επηρεάζει αρνητικά. Δεν υπάρχει καμία τροφή που να είναι αναντικατάστατη, ούτε τροφή που μπορεί να κάνει σε όλους «καλό» ή σε όλους «κακό».

Πηγή: «Οδηγός διατροφής για αποτελεσματικό και μόνιμο αδυνάτισμα», Σ. Δεδούκος – Φ. Τσούμος

Εκδόσεις Αθλότυπο, Αθήνα 2005