Τα αμέτρητα οφέλη αυτής της υπέροχης πρακτικής – όπως καλή υγεία, ενέργεια, δύναμη, αντοχή, σωστό τρόπο σκέψης – μας κρατούν το ενδιαφέρον για αυτήν, αλλά τα πραγματικά οφέλη που διακρίνονται δυσκολότερα είναι τα πνευματικά.

Η Ashtanga yoga του Pattabhi Jois είναι ριζοσπαστική. Είναι πολύ δύσκολο να περιγράψεις με λέξεις τις εμπειρίες που περνάς μέσω αυτής αλλά υπάρχουν φορές πολλές φορές όπου κάποιος αντιμετωπίζει τους βαθύτερους φόβους του και ωθείται στα όρια της αντοχής του, τόσο σωματικά όσο και πνευματικά. Πολλοί άνθρωποι τα παρατούν σε μια τέτοια ένταση. Στο τέλος της ζωής του ο Krishnamacharya στο Mysore είχε μόνο τρείς μαθητές. Για όσους όμως έχουν έντονη φύση και επιθυμούν ριζική μεταμόρφωση θα την βρουν εδώ, σε αυτή την πρακτική. Εάν το βάζεις στα πόδια κάθε φορά που τα πράγματα δυσκολεύουν το σίγουρο είναι ότι δεν εξελίσσεσαι.
Τις περισσότερες φορές η σωματική πρακτική δεν μπορεί να σε πάει πολύ μακριά στην προσωπική σου εξέλιξη εάν δεν εφαρμόσεις και άλλα βήματα. Ας υποθέσουμε ότι κάνουμε γενικές εξετάσεις αίματος και βλέπουμε ότι έχουμε αυξημένη χοληστερίνη και τριγλυκερίδια. Εάν συνεχίσουμε να έχουμε τις ίδιες διατροφικές συνήθειες και η επόμενη εξέταση θα δείξει ακριβώς το ίδιο. Οι εξετάσεις έδειξαν τι κάνουμε στο σώμα μας, αλλά για να υπάρξει κάποια αλλαγή το βήμα θα πρέπει να γίνει από εμάς τους ίδιους.
Με τον ίδιο τρόπο λειτουργεί και πρακτική της Ashtanga. Είναι το διαγνωστικό εργαλείο που σου δείχνει τα πράγματα όπως ακριβώς είναι, που σου δείχνει τον πραγματικό σου χαρακτήρα. Το θέμα είναι κατά πόσο είσαι διατεθειμένος να αντιμετωπίσεις την πραγματικότητα και να αναλάβεις τις ευθύνες σου. Θα πρέπει να βεβαιωθείς ότι έχεις εξαλείψει το «εγώ», να το ξεφορτωθείς. Εάν με την πρακτική προσπαθείς να εντυπωσιάσεις, εάν φέρεις τον ανταγωνισμό τότε την μετατρέπεις σε ταμασική. Θα πρέπει να γίνεις σατβικός στην δυναμική, στο τρόπο, στην πρόθεση. Χωρίς τις σωστές προθέσεις, χωρίς τη σωστή διατροφή, χωρίς yama και niyama δεν πρόκειται να συμβεί.

Ένα ταραγμένο μυαλό έχει μειωμένη ικανότητα για κατανόηση και ένα αρρωστημένο σώμα θα δημιουργεί πάντα αποσπάσεις και προβλήματα στο ήδη ταραγμένο μυαλό. Μέσω της πρακτικής στις asanas το σώμα γιατρεύεται και το μυαλό προοδευτικά εξαγνίζεται, εξευγενίζεται και γίνεται ικανότερο να αντιληφθεί την αλήθεια κάτω από την επιφάνεια. Ανακαλύπτεις μια κριμένη σοφία μέσα στην πρακτική, εάν είσαι συγκεντρωμένος, εάν της δίνεις την προσοχή που πρέπει. Το κλειδί είναι να μάθεις να ακούς. ‘Όλη η δομή και η μορφή της πρακτικής είναι μια διδασκαλία. Εάν δεις κάτω από την επιφάνεια της «εικόνας» των asanas και αναρωτηθείς : «γιατί ξεκινάμε με αυτό τον τρόπο ; τι κάνουμε πρώτα ; τι κάνουμε μετά ; πως διαδέχονται η μια την άλλη ;». Από όλα μπορείς να πάρεις πληροφορίες και διδάγματα.

Στέκεσαι όρθιος συγκεντρώνεσαι, βρίσκεις τον εαυτό σου, ησυχάζεις το μυαλό σου. Και μετά, με το εισαγωγικό mantra – vandegurunam charanaravinde κτλ – ευχαριστείς, επικαλείσαι, αναγνωρίζεις την διδασκαλία πίσω από την πρακτική. Και μετά οι χαιρετισμοί στον ήλιο, οι όρθιες θέσεις – σχετικά απλές σωματικές ασκήσεις που σε μαθαίνουν να χρησιμοποιείς τα πόδια σου και να «στηρίζεσαι» σε αυτά, να γειώνεσαι, να πατάς στα πόδια σου. Τα πάντα είναι μια διδασκαλία, μια αλληγορία, κάτι πέρα της σωματικής άσκησης. Μαθαίνεις πως η μια θέση σε προετοιμάζει για την επόμενη. Δουλεύεις από έξω προς τα μέσα. Προσπαθείς να καθαρίσεις το δρόμο από τα εμπόδια του σώματος, τα όποια σχετίζονται με τα πνευματικά και συναισθηματικά εμπόδια του μυαλού.

Έχεις μια προκαθορισμένη ακολουθία και είτε σου αρέσει είτε όχι θα πρέπει να περάσεις και από την Janu Shirshasana C και την Marichyasana D και Navasana και Kurmasana. Σε βάζει να αντιμετωπίσεις αυτό που σε δυσκολεύει και το κάνει με τέτοιο τρόπο που διαφορετικά δεν θα το έκανες. Και τελικά με αυτό τον τρόπο μαθαίνεις ότι με υπομονή και καθημερινή δουλειά το αδύνατο γίνεται δυνατό, όχι μόνο στην πρακτική σου αλλά και σε όλη σου την ζωή. Είναι τρομερό να συνειδητοποιήσει ένα άτομο ότι αυτά που έχει θέσει ως ακραία όρια είναι μόνο στο μυαλό, και θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί σε αυτά τα όρια που επιβάλλουμε στους εαυτούς μας γιατί καθορίζουν όλη την πορεία της ζωής μας. Είναι αναγκαίο να έρθεις αντιμέτωπος με την προσωπικότητα σου και με το πως αντανακλάται αυτή στο σώμα σου και στην πρακτική σου. Βάζουμε την πρόκληση ώστε μέσω της προσπάθειας να την ξεπεράσουμε και να διεισδύσουμε στο ποιοί πραγματικά είμαστε, να καθαρίσουμε όλα τα εμπόδια και τελικά να γίνουμε αληθινοί, αληθινοί προς εμάς και προς τους άλλους.
Μπορείς να διατηρήσεις την ηρεμία στην αναπνοή σου ακόμα και στις ποιο δύσκολες θέσεις ; Μπορείς να «θυσιάσεις» την θέση εμπρός στην ηρεμία της αναπνοής σου ; Μπορείς να αποδεχθείς τα όρια σου για την δεδομένη στιγμή και με ταπεινότητα να δεχθείς ότι χρειάζεσαι περισσότερη δουλειά ;Η Ashtanga συνεχώς σε προκαλεί να διατηρήσεις την ηρεμία, ισορροπία και αντικειμενικότητα σου μέσα στην καταιγίδα της πρακτικής αλλά και της ζωής σου.

(χρήση αποσπασματών από το βιβλίο Guruji: A Portrait of Sri K. Pattabhi Jois Through the Eyes of His Students)
Παπαδάκης Δημήτρης
Atman Asana Yoga Studio

πηγή: mylady.gr

 Γκίκα Ευαγγελία ,

Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής / Personal Trainer

Δασκάλα στο Ghyta Yoga School